Financieel profiteren van windpark naast de deur blijkt wassen neus - Artikel in het Financieel Dagblad door Orla McDonald
In het kort
Eigenaren van zon- en windparken is gevraagd de winst te delen met burgers.
Het streven is om omwonenden voor 50% mede-eigenaar te laten zijn, om de animo voor duurzame energieprojecten te doen toenemen.
Dit is niet af te dwingen en gebeurt nauwelijks, concluderen onderzoekers.
Van het voornemen van gemeenten en provincies om omwonenden van zon- en windparken mee te laten delen in de winst, blijkt nauwelijks iets terecht te komen. Duurzame energieprojecten roepen veel weerstand op, daarom is in het Klimaatakkoord afgesproken te streven naar 50% lokaal eigenaarschap. Maar dat is niet af te dwingen, concluderen onderzoekers donderdag in economenvakblad ESB.
Protest tegen windmolens is groot
Om Nederlandse en Europese klimaatdoelen te halen, moeten er zon- en windparken op land bijkomen. De komst van zo’n groot project zorgt in nagenoeg alle gemeenten voor onrust. Vaak tekenen omwonenden tot aan de Raad van State protest aan tegen windmolens en zonnepanelen.
In het vorig jaar gesloten Klimaatakkoord staat dat burgers en plaatselijke bedrijven voor de helft eigenaar moeten kunnen worden. De hoop is dat dit voor meer draagvlak zorgt. Maar 50% lokaal eigenaarschap valt nu niet af te dwingen, concludeert onderzoeker van de Noordelijke Rekenkamer Klaas Kwakkel. Hij onderzocht negen grote zon- en windparken in Groningen, Friesland en Drenthe. In de noordelijke provincies is het verzet zo grimmig dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding het heeft benoemd als terrorisme.
In de studie staat: ‘Provincies en gemeenten zijn bij wind- en zonneparken weliswaar meestal het bevoegde gezag voor de ruimtelijke inpassing, maar als zodanig kunnen zij alleen ruimtelijk relevante eisen stellen’. Delen in de winst of het verlies hoort niet bij de ruimtelijke eisen en daarom kunnen gemeenten het niet afdwingen.
Projectontwikkelaars willen winst liever zelf opstrijken
Het gebeurt ook niet vrijwillig, concludeert Kwakkel. ‘Duurzame energieprojecten worden meestal door commerciële bedrijven gerealiseerd en die willen liever geen deel van hun rendement afstaan aan omwonenden’, schrijft hij.
Bij vier van de negen onderzochte energieparken kunnen burgers financieel deelnemen, maar slechts één park voldoet aan het streven uit het Klimaatakkoord. Het gaat om een zonnepark in het Friese Garyp dat voor 100% in lokale handen is. De andere zon- en windparken komen niet verder dan financiële deelnames van 4% tot 11%.
De reden dat Garyp zo’n succes is, is omdat de initiatiefnemer van het zonnepark jarenlang directeur is geweest een lokale vestiging van een grote bank en daardoor kennis en een netwerk heeft, zo leest de studie.
Verplichten kan via subsidievoorwaarden
Zonder wetgeving zal financiële participatie altijd afhangen van ‘toevallige factoren, zoals de onderhandelingsvaardigheden van omwonenden’, schrijft Kwakkel. De overheid doet er daarom goed aan om het bij wet voor projectontwikkelaars verplicht te stellen aandelen in het wind- of zonnepark beschikbaar te stellen aan burgers. Dat kan door de verplichting op te nemen in de subsidievoorwaarden voor duurzame energie, adviseren de onderzoekers.
Artikel in het Financieel Dagblad door Carel Grol
Het schuurt hevig tussen energietransitie en democratie
In Wijnjewoude bestaat verzet tegen een mestvergister, in Sellingerbeetse tegen een drijvend zonnepark, en oppositie tegen windturbines zie je overal. In heel Nederland zijn er groene-energieprojecten, in vrijwel heel Nederland is er weerstand van omwonenden. Toch komen de projecten er. ‘Het wordt erdoor gedrukt.’
In het kort
Nederland moet vergroenen en dus komen er steeds meer zonneweides en windparken.
Grote projecten gaan vrijwel allemaal naar de Raad van State, maar worden in de regel goedgekeurd.
De RvS kijkt alleen of de procedure is gevolgd: zijn de juiste vergunningen aangevraagd.
Maar het Planbureau voor de Leefomgeving stelt: de burger is te weinig in beeld.
‘Er is geen objectieve rechtsgang.’ Dat is een boude stelling, maar Rob Rietveld, directeur van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines (NLVOW), zegt het haast terloops. Rietveld heeft genoeg gezien: hij is al jaren betrokken bij verzet tegen windparken. ‘Mensen gaan naar de Raad van State. Niet eens altijd omdat ze er vertrouwen in hebben, maar zodat ze kunnen zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan.’
Hoe democratisch is Nederland? Vraag het aan mensen die dicht bij een windpark wonen en het antwoord laat zich raden. Niet. Zeker in het oosten van Drenthe, waar het rijk de regie heeft genomen, hebben mensen het gevoel dat ze zijn gebulldozerd. Een windpark met turbines van 210 meter, dat moest en zou er komen. Dat er mensen tussen wonen? Soit.
Vergeefs protest
En wat kan een omwonende? Naar de Raad van State stappen. Die houdt niet bij hoeveel procedures er worden gevoerd tegen zonneweides en windparken, maar tientallen zijn het zeker. Vooral grote windparken lokken protest uit. De procedure bij de Raad van State duurt zo een jaar.
Veel protest is tevergeefs. Althans, windparken N33 en Drentse Monden Oostermoer, windpark Fryslân, windpark Zeewolde: altijd zijn er bezwaren, stuk voor stuk zijn die terzijde geschoven. En bij het windpark waar de klacht wel gegrond werd verklaard, bij Geervliet onder Rotterdam, stonden de turbines allang te draaien.
Weinig keuze
De Raad van State oordeelt of de overheid het recht goed heeft toegepast, zegt een woordvoerder van de hoogste algemene bestuursrechter van het land. ‘Dat recht laat de overheid soms veel en soms weinig keuze.’
In het geval van een windpark heeft de overheid veel ruimte om eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld over waar het moet komen en met hoeveel windmolens. Deze keuze wordt door de bestuursrechter terughoudend getoetst: die zal niet zeggen welke keuze hem het beste lijkt.
‘De Raad van State zal toetsen of het besluit van de overheid zorgvuldig is genomen en voldoende is gemotiveerd. Dus: zijn de juiste vergunningen aangevraagd, zijn de wettelijke regels over bijvoorbeeld geluidsoverlast en afstanden gevolgd, zijn de onderzoeken daarnaar zorgvuldig uitgevoerd’, zegt de woordvoerder.
Marginale toets
‘Een marginale toets’, is het oordeel van Rietveld over de Raad van State. ‘Die toetst niet op redelijkheid.’ Volgens hem heb je daarmee geen kans dat je een windpark tegenhoudt. ‘Doelstellingen, waar we hard aan werken, worden erdoor gedrukt.’
Dat steekt. En het ondermijnt het vertrouwen in de politiek, zeker in de landelijke gebieden waar de windparken komen. Dorpjes worden gemangeld door de staat. Door de ‘hoge heren in Den Haag’, die groots inzetten op groene energie, maar er zelf geen nadeel van ondervinden. Geen nadeel? Kom daar maar eens om in de lintdorpen in Drenthe.
Democratische legitimatie
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceerde vorige week een studie naar de leefomgeving. Windparken worden er niet expliciet in genoemd, maar de conclusie luidt wel dat het ‘voor de democratische legitimatie van beleid belangrijk is dat burgers zich in het beleid herkennen en gehoord worden’.
Oftewel: het vergt afstemming met de burger. ‘Die moet niet het sluitstuk zijn van institutioneel overleg’, stelt PBL-directeur Hans Mommaas. ‘De burger is nog te weinig in beeld.’ De conclusie van het PBL-rapport luidt dan ook: betrek de burger meer bij leefomgevingsbeleid.
Gemeente buitenspel
Wordt de omwonende nu aan de kant gezet? ‘De neiging is om te zeggen dat het niet goed gaat, maar ik moet daar toch tegenin gaan’, zegt Eefje Cuppen. Zij is hoogleraar Governance of Sustainability aan de Universiteit Leiden. Eerder, aan de TU Delft, deed ze onderzoek naar controverses bij energieprojecten.
Ze onderzocht het windpark bij de N33 in Meeden en de CO2-opslag in Barendrecht. Het plan was om CO2 op te slaan onder een woonwijk. Het ministerie van Economische Zaken en Shell keken ‘puur technologisch en economisch’ naar het project, zag Cuppen. Aanvankelijk zette het rijk de gemeente gewoon buitenspel.
Bewoners waren woedend. De risico’s waren voor Barendrecht, terwijl de baten voor de bv Nederland waren. En hoe veilig was het om CO2 op te slaan op een plek waar mensen wonen, waar kinderen spelen? Het verzet zwol aan, politiek kwamen er steeds meer twijfels en na drie jaar besloot Den Haag het plan te schrappen. Sindsdien zijn er nergens in Nederland nog plannen om CO2 op te slaan onder de grond, althans op het vasteland.
Terreurdreiging
Tegenover dat soort miskleunen staan ook projecten waar het wél goed gaat, zegt Cuppen. Windpark Krammer, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland, noemde zichzelf ‘het grootste burgerinitiatief van Nederland’. De ruim 4000 leden zijn zelf financier en eigenaar. Hoewel ook over dat windpark tot aan de Raad van State is geprocedeerd, geldt Krammer alom als succesverhaal. De tegenpool van Oostermoer in Drenthe, waar er zelfs terreurdreiging was.
‘Je ziet dat energiemaatschappijen omgevingsmanagers hebben’, zegt Cuppen. ‘Dat zijn mensen die vaak echt hun best doen. Er komen gebiedsfondsen, zodat de opbrengsten ook ten goede komen aan de regio. Tien jaar geleden was dit soort managers er ook wel, maar draaide het meer om vergunningen.’
Verdwalen in bestuurslagen
Wordt daarmee geluisterd naar de omwonenden? Het blijft een versnipperd beeld, met als teneur dat er vooral veel problemen zijn. Windparken springen het meest in het oog, maar ook het verzet tegen zonneweides zwelt aan. Er zijn steeds meer akkers die vol staan met panelen. En met het Groningse gasdebacle nog gaande, is verzet tegen geothermie allerminst uitgesloten. Want ook bij aardwarmte wordt er geboord in de ondergrond en is er vrees voor een instabiele bodem.
Uiteindelijk gaat het om zaken als draagvlak en participatie. Lelijke woorden met een ongrijpbare connotatie, maar voor het slagen van groene projecten is steun van de omwonenden en de mogelijkheid voor hen om wat aan windturbines of zonneweides te verdienen onontbeerlijk.
Cuppen schetst een beeld van lokale overheden die met elkaar moeten spreken, met burgers en met bedrijven, en waar de centrale overheid soms ook nog doorheen dendert. Op een eindeloze manier is er contact tussen burger en overheid – inspraakavonden, brieven, campagnes – en toch verdwalen mensen soms in het veen van de bestuurslagen.
Regionale Energie Strategie
Binnenkort moeten dertig Nederlandse regio’s plannen presenteren hoe ze gaan vergroenen. Dat is de Regionale Energie Strategie (RES). Bestuurlijk Nederland, zeker gemeentes en provincies, maakt dezer dagen overuren.
‘Wordt de burger wel gehoord in de RES? Ik vraag het me af’, zegt Cuppen. De RES is omgeven met vraagtekens: vergroening is technisch zo complex dat er bij voorbaat al scepsis is of gemeentes over voldoende kennis beschikken om zo’n goede strategie uit te stippelen.
Energiedemocratie
Het gaat in de woorden van de hoogleraar om ‘energiedemocratie en energierechtvaardigheid’. ‘De discussie in beleid en wetenschap is steeds meer verschoven naar de maatschappelijke en morele aspecten van energietransitie.’
We moeten ‘van grijzewittemannenparticipatie naar massaparticipatie’, concludeerde postdoc-onderzoeker Shannon Spruit van de TU Delft. Minister Eric Wiebes stelde voor om burgers via een Participatieve Waarde Evaluatie massaal te betrekken bij energieprojecten. Sympathiek, maar de term is volstrekt niet uitnodigend.
Burgers erbij betrekken is ook ingewikkeld, zegt Cuppen. Zij vindt dat er veel van mensen wordt gevraagd. Zonnepanelen op huizen, woningen isoleren, energie besparen: velen doen er naar hartenlust aan mee, maar een grote groep heeft er helemaal geen boodschap aan.
Spanning
Dat is zowel begrijpelijk als problematisch. Het Klimaatakkoord van Parijs is getekend, Nederland heeft een energieakkoord, de kolencentrales zijn over tien jaar dicht, in de Noordzee verrijzen windparken, huizen moeten van het gas af: afgaand op de gangbare bespiegelingen ziet Nederland er over dertig jaar drastisch anders uit. Dat gaat hoe dan ook gebeuren, en dus komt er weerstand. De conclusie van Cuppen: ‘Tussen CO2-reductie en democratie lijkt spanning te bestaan.’
Artikel Financieel Dagblad door Bert van Dijk
Vergunningen windpark in strijd met Europese regels’
Petitie: inmiddels ruim 2.000 handtekeningen binnen
10 september 2020: Op naar de 3.000 handtekeningen. De plaatsing van de borden hebben effect. Steeds meer bewoners steunen onze actie.
RTV-NH maakt reportage over plaatsing actieborden Aetsveldsepolder
27-08-2020 Vandaag maakte de zender RTV-Noord Holland een reportage over de plaatsing van de actieborden in en rond de Aetsveldse polder tegen de plaatsing van industriële windturbines. Woordvoerder Kees Neervoort staat hier de reporter Joost Lammers te woord.
Steeds meer mensen tekenen de petitie
26-08-2020 Vandaag staat de teller op 1.926 handtekeningen voor de petitie stop windturbines Aetsveld. Op naar de 2.000st. Steun ons en teken de petitie!
Protestlied tegen de windturbines.
25 augustus 2020: Prachtig initiatief door Erik Jobben en Sandra van der Spruit met een eigen protestlied om onze actie tegen de windturbines te ondersteunen.
“Wat is er nog aan, als de weilanden vol met windmolens staan? luidt de tekst van het protest lied.
De vakantieperiode is voorbij en de actie gaat door!
24 augustus 2020: Nu de vakantieperiode voorbij is, starten wij de activiteiten weer op m.b.t. tot onze actie. Om nog meer mensen attent te maken op het voornemen van Provincie en rijk om windturbines te plaatsen in de Aetsveldse polder worden er deze week actieborden geplaatst op goed zichtbare plekken rondom de polder. Foto’s volgen van de plaatsing.
De poster van ons actiebord is te downloaden op de Home pagina van onze website.
Gemeente Weesp stemt tegen windmolens in Aetsveldse polder
Tijdens de raadsvergadering op 22 juli j.l werd een motie ingebracht door WSP om geen windmolens te plaatsen in de Aetsveldsepolder. Alle partijen stemde voor behalve Groenlinks en D66.
Dit is een mooie opsteker voor ons als actievoerders. Echter de race is nog niet gelopen. Nu moet de Provincie nog overtuigd worden dat de Aetsveldse polder als beschermd natuurgebied, weidevogel gebied en onderdeel van het Unesco erfgoed “De stelling van Amsterdam”, niet de juiste locatie is voor de plaatsing van industriële windturbines.
Motie
Op 9 juli 2020 is tijdens de Vergadering extra Gemeenteraad de motie ‘Beperken zoekgebied windturbines Weesp’ ingediend door mevrouw K.F. Hilders-van de Wetering (CDA) en de heer H. Rahimi (VVD).
Je kunt de motie hier inzien. De online-vergadering met stemming over deze motie kun je hier bekijken (vanaf 3:23:23).
In de media
Berichtgeving op Weespernieuws.nl op 10 juli 2020
Stratenmakers, buurtbudget, inheems bos en geen windturbines
Bij de laatste vergadering voor de zomervakantie heeft de gemeenteraad zich er gisteravond niet met een Jantje van Leiden afgemaakt. Waar de raad regelmatig één, soms twee en zelden drie moties in stemming, regende het gisteren moties: er werden er liefst acht in stemming gebracht. En afraffelen was er niet bij…
Lees hier verder.
Berichtgeving op Weespernieuws.nl op 7 juli 2020
Online petitie tegen windturbines Aetsveldsepolder
WEESP Een groepje inwoners van Weesp en Nigtevecht is een online petitie gestart tegen de eventuele komst van windturbines in de Aetsveldsepolder…
Lees hier verder.